Bouw een online sterk kanaal met het 3H-model

Hét hulpmiddel om je content te structureren en te werken aan een online sterk kanaal. 

Herken je dat? Dat je investeringen in social media, online video en je marketing soms voelen als hagelschieten? Hoe zet je dit soort losse flodders om in effectieve content? Een goed begin is het halve werk, en dit doe je door in je strategie gestructureerd aan de slag te gaan. 

 

3H-model

Een goed middel om je op weg te helpen is het 3H-model van Google. Dit model bestaat uit drie overzichtelijke lagen en helpt je om jouw content te structureren. Het prettige van het 3H-model is dat het geen ingewikkeld marketingplan betreft, maar een toegankelijke ‘instap’-strategie is om mee te beginnen. Een bewezen succesvol middel dat ontwikkeld is door de knappe koppen bij Google zelf. 

En dit is wat het precies inhoudt: 

De Help-laag

Voor de Help-laag maak je video’s die rechtstreeks inspelen op de behoeftes van jouw doelgroep, en help je hen (direct of indirect) om jouw product of dienst te gebruiken. Voorbeelden zijn tutorials, handleidingen, reviews, tips en tricks, instructievideo’s, antwoorden op veelgestelde vragen, receptenvideo’s, enzovoorts. 

Belangrijk is om jezelf te verplaatsen in jouw klant, goed na te denken over zijn vragen en hoe jij hem daarbij kan helpen. Uiteraard om hem content aan te bieden waar hij daadwerkelijk behoefte aan heeft, maar ook voor jouw vindbaarheid in zoekmachines. Als iemand zijn huis wil verkopen en daarom zoekt naar ‘Wat doet een aankoopmakelaar?’ is het natuurlijk ideaal als hij als eerste bij jou uitkomt. 

Zorg er daarom voor dat factoren die van invloed zijn op je vindbaarheid (SEO, Search Engine Optimization) in orde zijn. Denk hierbij aan een juiste titel, een goede omschrijving, een correcte ondertiteling en kloppende zoekwoorden; zaken die ervoor zorgen dat je nog beter gevonden wordt in Google! 

 

Wie wil niet besparing op energie? Voor ENGIE Nederland maakte wij daarom een webserie met innovatieve tips om energie te besparen. Een mooi voorbeeld uit de Help-laag waarmee de energieleverancier direct inspeelt op de behoefte van hun klant.

 

De Hub-laag

Met de Hub-laag creëer je ‘engagement’: video’s die boeien en bedoeld zijn om je doelgroep echt te laten binden met je merk. Denk bijvoorbeeld aan behind the scenes, achtergrondverhalen, korte (of longform!) docu’s, live FAQ-sessie’s, en meer. 

Content uit de Hub-laag voelt soms een beetje als televisie: lekkere en vlotte content, geproduceerd volgens een vast format, en met een hoog informatief en/of entertainment-gehalte. Regelmatige verspreiding is erg belangrijk, want zo zorg je ervoor dat je zichtbaar blijft, dat kijkers terugkeren en bouw je relatie op met je doelgroep. 

Het voordeel ten opzichte van televisie is dat je goed de interactie met de kijker kunt opzoeken. Vraag hen of zij vragen hebben, wat zij de volgende keer graag willen zien en bedank ze voor leuke reacties. Volgers waarderen persoonlijke aandacht, dus zoek de interactie op en betrek hen bij je contentproductie!

 

Met onze serie ‘De Monteurs van de werkplaats’ gaven we een kijkje achter de schermen bij Scholten Fietsgoed. Elke twee weken stond er een monteur centraal en vertelde hij over zijn werkzaamheden. Een format waarin de kijkers de ware gezichten achter het merk leerde kennen, en dat leidde tot veel enthousiaste reacties. Een geslaagde uitvoering vanuit de Hub-laag!

 

De Hero-laag

De Hero-laag is bedoeld om in één klap een groot te creëren en veel bezoekers te trekken. Het doet denken aan een goede reclamespot, een super bowl-commercial, een viral-moment. Video’s met veel impact die veel indruk maken. Soms een feel good-tintje, en altijd met een sterke wauw-factor. 

Het zijn grote producties en campagnes waarmee je een paar keer per jaar flink uitpakt. Het vraagt flink wat voorbereiding en kost relatief veel mediabudget. De Hero-laag zijn vaak fantastische producties om aan mee te werken en kunnen veel opleveren waardoor de Hub en Help-laag soms wat overschaduwd worden. Maar deze zijn minstens zo belangrijk! 

Af en toe flink uitpakken: naar aanleiding van het 25-jarig jubileum maakten wij voor Intertent een productie om de kijker écht te verrassen. We regelden Bridget Maasland die een dag meeloopt in het ruige leven van tentenbouwers. Een typisch voorbeeld van de Hero-laag, en de video zorgde dan ook voor een grote glimlach bij de kijkers tijdens het jubileumfeest!

 

Starten met het 3H-Model

En dan nu aan de slag! Begin door het 3H-model erbij te pakken en brainstorm per laag over hoe je hier een invulling aan kunt geven. Laat je inspireren door andere bedrijven en onderzoek hoe je succesvolle producties voor jezelf in kunt zetten. Kijk ook zeker wat concurrenten doen (en maak vooral niet exact hetzelfde!). 

Maak het interessant

Zorg er ook voor dat je iets maakt wat aansluit bij jouw business, en wat voor jouw kijker interessant is. Verdiep je in de doelgroep, en onderzoek wat zij interessant vinden. Onderschat dit niet. Overtuig jezelf, en pitch je idee bij anderen om er zeker van de zijn dat je idee interessant is voor jouw doelgroep. 

  • Klein beginnen

    Vind je de drie lagen wat overweldigend? Het beste is om (uiteraard na een gedegen voorbereiding!) gewoon te beginnen. Start met de Help-laag, pak een paar FAQ-vragen erbij en maak een videoreeks waarmee jij rechtstreeks inspeelt op de behoefte van jouw kijker. Zo’n eerste periode is uiterst waardevol, omdat je heel veel leert over social media en online video marketing, en je na een paar weken/drie maanden resultaten hebt die je kunt analyseren en waarmee je je contentproductie beter kunt afstemmen op je doelgroep. 

 

Gebruik een contentkalender

Ook bij de bouw van een relatie met je doelgroep is structurele aandacht ontzettend belangrijk. Het 3H-model is bedoeld om structuur aan te brengen in wat je communiceert. Gebruik een contentkalender om structuur aan te brengen in wanneer je het communiceert. Zie dit als een soort jaarkalender waarin je in één oogopslag kunt zien welke content op welk moment ingezet wordt en via welk kanaal. Prettig voor jou zodat je precies weet wanneer het volgende item online moet, en voor jouw kijker die weet wanneer hij het volgende item kan zien.  

Hoe die verdeling er uit ziet? Nou, bijvoorbeeld zo: 

 

Periodieke content

Een regelmatige verspreiding op vaste momenten is erg belangrijk. Bijvoorbeeld elke week een Help-video op maandag rond de lunch, en tweewekelijks een video op donderdag aan het eind van de middag. 

 

Hulp nodig? 

Elk bedrijf en merk heeft profijt van een goed ingerichte online strategie. Wij gaan verder dan ‘alleen effe het videootje WeTransferen’ en denken graag actief met je mee in de publicatie. Want ook bij het online plaatsen zijn er een aantal stappen die veel invloed hebben op de effectiviteit van je content. 

Wil je graag ondersteuning bij het structuren van je content? Wij helpen je graag! Bel of mail gerust. 

 

Stor_Opnames_ENGIE_Nederland_Online_Video_En_Webseries